waarom een Extern Vertrouwenspersoon?

In een middelgrote organisatie (her)kent iedereen elkaar.
Bij vragen over ongewenste omgangsvormen of integriteit is de stap naar een intern vertrouwenspersoon soms toch lastig. Het is dan prettig om ook een extern vertrouwenspersoon in te kunnen schakelen, zowel voor de melder als voor de interne vertrouwenspersoon.

Contact opnemen
Interfair Sfeer

Heb je te maken met ongewenst gedrag?

Ook in grotere organisaties voelt een melder zich soms prettiger bij een vertrouwenspersoon van buiten de organisatie. Heb jij binnen jouw organisatie te maken met ongewenst gedrag of een vraag over een integriteitskwestie?  Wil je daarover met iemand in gesprek, liefst op een andere locatie?

Als het gaat om ongewenste gedrag of integriteit dan kun je daar met mij over praten. Geheimhouding is gegarandeerd (tenzij er sprake is van een ernstig strafbaar feit).

Als vertrouwenspersoon ben ik opgeleid om jou te begeleiden bij een melding. Je kunt in alle rust je verhaal vertellen en samen kijken we naar mogelijke oplossingen.

Jij bepaalt zelf het tempo en de eventuele verdere stappen en ik sta gedurende de hele periode naast je. Weten hoe dat werkt?

Waarom een Extern Vertrouwenspersoon?

De sfeer in een organisatie kan sterk worden beïnvloed door ongewenst gedrag.

Ongevraagd advies geven aan management en directie is, ook wanneer dit goed is afgesproken, niet altijd makkelijk. Bij vragen over ongewenste omgangsvormen of integriteit is de stap naar een intern vertrouwenspersoon soms toch groter dan gedacht. 

Het is in die situaties dan prettig om ook een extern vertrouwenspersoon in te kunnen schakelen.

Neem gerust contact met mij op voor een vrijblijvend gesprek.

Interfair Sfeer
Interfair Sfeer

Werken als intern vertrouwenspersoon

Als intern vertrouwenspersoon is het soms lastig om deze taak naast je andere werkzaamheden uit te voeren.
En er kunnen verschillende reden zijn waarom je deze rol soms minder effectief kunt uitvoeren. Soms staat iemand te dichtbij of merk je juist dat jij voor sommigen minder benaderbaar lijkt. Misschien wil jij die medewerkers de optie geven om naar een externe vertrouwenspersoon te gaan.

Ongevraagd advies geven aan management en directie kan, ook wanneer dit goed afgesproken is, toch lastig blijken.
Een pijnpunt bespreken en werken aan een oplossing is niet altijd eenvoudig.

Ook kun je zelf behoefte hebben aan een klankbord; even iemand spreken met wie je jouw ervaringen kunt bespreken, of je helpt met een presentatie of een advies. Als je graag structureel of op ad-hoc basis samen zou willen werken met een extern vertrouwenspersoon, sta ik voor je klaar.

Vertrouwenspersoon voor werkgevers

De sfeer in jouw organisatie kan sterk worden beïnvloed door ongewenst gedrag. Seksuele intimidatie, agressie en geweld, discriminatie en pesten.

Dat gedrag kan het functioneren van jouw medewerkers beïnvloeden, zelfs zover dat ze er letterlijk ziek van worden.
Als werkgever, ben je wettelijk verplicht om aandacht te besteden aan het voorkomen van ongewenst gedrag.
Om jouw beleid omtrent psychosociale arbeidsbelasting (PSA) en Integriteit invulling te geven, kun je mij als extern vertrouwenspersoon inschakelen.

Interfair Sfeer
Interfair Sfeer

Enkele zaken die daarbij aan orde kunnen komen:

Inventariseren: ongewenste omgangsvormen vormen altijd een risico. Een inventarisatie en evaluatie van de risico’s is een eerste stap.

Implementeren: denk hierbij aan; gedragsregels, vertrouwenspersoon en werkwijze bekend maken, voorlichting en instructie voor leidinggevenden en medewerkers, formele klachtenprocedure en sanctiebeleid. Eventueel maatwerk, bijvoorbeeld training van leidinggevenden, preventieve maatregelen.

Evalueren: op gezette tijden kan het beleid worden geëvalueerd en waar nodig worden bijgesteld. Verder is een jaarlijks rapportage en onderdeel van het beleid omtrent het voorkomen van ongewenst gedrag.

Reviews

Cliënten waarderen mijn werk

Fijne ervaring


Neutraal in de gesprekken, praat met gevoel ( een mensen mens) en met een goede kijk om te helpen. Snelle actie en reactie als je erom vraagt. Volgt je wensen op waar en hoe je de gesprekken wilt laten verlopen (zoals 1 op 1 is ook mogelijk) en de frequentie daarvan. Fijne ervaring.

Ingrid – Amersfoort
Empatisch


Snel reageren bij eerste informatie aanvraag. Laagdrempelig. Aanvoelen wat nodig is. Empatisch doch confronterend voor beide partijen. In het belang van het kind. Prettig in omgang. Humoristisch en schept met metaforen duidelijke inzichten! 

Anoniem
Snel geholpen

De heer Thomas heeft tot in detaille alles goed uitgelegd en was altijd goed bereikbaar voor eventuele vragen. Was altijd punctueel op al onze afspraken. Zeer vriendelijk én professioneel.

Anoniem – Assendelft
Zeer deskundig

Thomas heeft in een ingewikkelde situatie op het werk tussen twee teamleden zeer deskundig en met de juiste afstand/nabijheid mediation toegepast. Hij kon hoofd- en bijzaken goed scheiden en kon de mediationgesprekken op een fijne manier leiden en begeleiden. Het resultaat was dat de twee collega’s weer samen konden en wilden werken. Ik beveel Thomas aan voor mediation.

J. Roosloot – Amsterdam

Eerst even bellen?

Ik sta klaar voor al jouw vragen.

Hand schudden afbeelding

Over mij

Anders dan je gewend bent

Toegewijd

Dat gaat verder dan bereikbaar zijn tijdens kantooruren. 
Het is ook aandacht voor omstandigheden, context en intentie.
En het is ook wat lastig onder woorden te brengen.

Creatief

Standaard oplossingen hebben voordelen. 
Een eigen oplossing voelt en werkt vaak beter. 
Samen op zoek naar wat het beste past?

Meer over mij

vrijblijvend een vraag stellen

Thomas Willems Interfair

Andere diensten

Waar ik je verder bij helpen

Zakelijke mediation

Zonder tussenkomst van advocaten een zakelijk geschil oplossen? Schakel mij in om middels gesprekken en onderhandelingen tot een voor beide aanvaardbare situatie te komen. 

Meer weten

Arbeidsmediation

Met interfair mediation kunnen eindeloze, kostbare procedures worden bespaard, waardoor partijen weer snel verder kunnen. Met elkaar of zonder elkaar.

Meer weten